top of page
GettyImages-101557811.jpeg

LEPŠÍ

retailing.png

CESTOVÁNÍ JE ZPĚT, BABY

S postupným otevíráním hranic, balením batohů, plněním letadel nadšenými cestovateli a rušnými hotely je jasné, že cestovní průmysl se opět dostává na nohy.

 

Do konce roku 2021 se globální cestovní ruch částečně zotavil a dosáhl více než 50 % svého objemu aktivit ve srovnání s obdobím před pandemií. Pokud bude oživení pokračovat stejným tempem, očekává se, že do konce roku 2022 může dosáhnout až 85 %. To je velký posun ve srovnání se situací před dvěma lety, kdy sektor cestování klesl z historických maxim na historická minima, s pouhými 5 % očekávaných objemů. Toto zotavení je nepochybně pozitivní změnou.

 

Avšak s návratem cestování se zvyšuje i pozornost věnovaná způsobu jeho prodeje. Po dvou letech, kdy bylo mnoho transakcí vyřizováno online, nyní spotřebitelé očekávají lepší služby. Zeptali jsme se 2 000 lidí z celého světa, jak si podle nich nákup cestování stojí v porovnání s nákupem zboží, služeb a zážitků v jiných odvětvích. Zde jsou jejich odpovědi.

LIDÉ MAJÍ VĚTŠÍ TOUHU CESTOVAT NEŽ DĚLAT COKOLIV JINÉHO

Cestování se v roce 2022 stalo nejočekávanější aktivitou, dokonce překonává nadšení z nových bot, setkání s přáteli na pizze, nebo účasti na festivalu Glastonbury.

Lidé jsou ochotni udělat skoro cokoli, jen aby mohli vycestovat. Mohlo by vás překvapit, co vše jsou lidé ochotni obětovat, aby si mohli užít dovolenou.

Lidé jsou ochotni se vzdát některých věcí na dobu alespoň šesti měsíců, aby mohli cestovat

Jít na koncert

Nákup nových oděvů

Návštěva lázní

Návštěva kina

Sportování

Stravování v restauraci

71 %

64 %

63 %

60 %

53 %

36 %

ALE NÁKUP CESTOVNÍHO OBSAHU NENÍ TAKOVÁ ZÁBAVA

Existuje termín pro lidi, kteří neradi cestují - "homebody". Tito lidé jsou však relativně vzácní, neboť podle našeho průzkumu 93 % cestovatelů považuje cestování za příjemnou nebo velmi příjemnou aktivitu.

Přestože téměř každý rád tráví čas na dovolené, proces plánování a rezervace cest může být často zdrojem stresu a frustrace. To platí zejména v USA, které je největším cestovním regionem na světě. Naše data ukazují, že téměř polovina (43 %) amerických cestovatelů nepovažuje proces rezervace cesty za příjemný. Když je takové množství lidí z největšího cestovního regionu světa nespokojeno, signalizuje to vážný problém v cestovním odvětví.

43%_2.png

AMERIČANŮ NERADO REZERVUJE LETENKY

EXISTUJE VELKÝ ROZDÍL VE ZKUŠENOSTECH

Rozdíl v zážitku mezi procesem nakupování zájezdů a samotným cestováním je markantní. Ve srovnání s jinými odvětvími, kde je zážitek z nakupování často blízký radosti z vlastního produktu, například u fyzického zboží, elektroniky a oblečení, v cestovním ruchu tato paralela často neplatí. Spotřebitelé mohou mít radost z výsledného cestování, ale samotný proces plánování a rezervace může být stresující a méně uspokojivý.

64%

nedostatek zkušeností

26%

Lidé, kteří opravdu rádi cestují

Lidé, kteří opravdu rádi rezervují letenky

A NEPŘIPISUJTE TENTO ROZDÍL POUZE NÁRŮSTU POPULACE.

Je běžné předpokládat, že strach z online rezervace cestovního obsahu je omezen pouze na generace, které nejsou technologicky zdatné. Opak je však pravdou. Problémy mají s tímto procesem rozmanité věkové skupiny a typy cestovatelů. To zahrnuje i digitální domorodce z generace Z, kteří jsou technologicky nejpokročilejší a jsou zvyklí nakupovat vše online. I mezi nimi se najdou ti, kteří si online rezervaci cesty neužívají.

Spilled-Ice-Cream-Scaled-1-min.jpg

23%

LIDÍ Z GENERACE Z NERADO REZERVUJE LETENKY.

NAKUPOVÁNÍ BY MĚLO BÝT JEDNODUŠŠÍ

Lidé cítí, že nakupování cestovního obsahu je příliš komplikované, zvláště ve srovnání s jinými věcmi, které si běžně rezervují nebo kupují online.

Podle našeho průzkumu cestování nepatří mezi tři nejjednodušší nákupní zážitky:

1. Rezervace restaurací online

2. Nákup oblečení online

3. Prohlížení a nákup elektronického nebo fyzického zboží online

4. Cestování

ŽÁDNÉ KOMBINOVANÉ NABÍDKY

V nové aplikaci se mi neukazují nabídky, kde by byl hotel a let dohromady. Mohu klikat jen na jednotlivé nabídky zvlášť.

DOKONCE I CESTOVNÍ KANCELÁŘE SE SHODUJÍ

Zákazníci našich cestovních kanceláří jednoznačně souhlasí s názorem, že prodej cest by měl být mnohem jednodušší a že modernizace maloobchodního prodeje cestovního obsahu by jim pomohla zvýšit příjmy. Tři čtvrtiny (74 %) oslovených cestovních kanceláří souhlasí s tím, že by nákup a prodej mohl být jednodušší, a 86 % agentů souhlasí s tím, že modernizace jim umožní prodávat více.

Nákup a organizace cestování se staly tak časově náročnými, že jsem nucen odmítat nové zakázky. Aktuálně musím zastávat několik rolí, včetně lékaře, terapeuta, právníka, pojišťovacího agenta a poradce pro cestování.

Holly-Lombardo-Image-1-1.png

Holly Lombardo z cestovní kanceláře Holly Lombardo Travel v Atlantě o prodeji cest v době pandemie

POROVNÁVÁNÍ JE SLOŽITÉ

Nedostatek transparentnosti při porovnávání nabídek zvyšuje složitost cestování. Samozřejmě, cestovní ruch má weby pro srovnávání cen stejně jako jiná odvětví. Ale při výběru té správné nabídky jde o mnohem více než jen cenu, a to právě komplikuje výběr.

Rodiny, které tvoří největší skupinu respondentů (42 %), považují porovnávání nabídek za zvláště složité. A nelze jim to zazlívat.

Pro třetinu rodin je obtížné a časově náročné porovnávat nabídky při vyhledávání a rezervaci letenek a hotelů. Není tedy divu, že čtvrtina (23 %) rodin není nadšená z vyhledávání a rezervace zájezdů.

ezgif-3-4a88e3ca5b.gif

1/3

RODIN POVAŽUJE POROVNÁVÁNÍ NABÍDEK ZA OBTÍŽNÉ A ČASOVĚ NÁROČNÉ.

COMPARISON IS COMPLEX

V JINÝCH ODVĚTVÍCH JE TO SNAZŠÍ

Srovnávání cestovních produktů je často považováno za složité a stresující. Na rozdíl od nákupu jiných produktů, jako jsou elektronika nebo oblečení, kde je možné snadno porovnávat nabídky a získat všechny potřebné informace, může srovnávání cestovních možností být obtížné a časově náročné. To vede k tomu, že cestující navštěvují mnoho různých webů a stránek před tím, než se rozhodnou rezervovat zájezd. Tato nejasnost a obtížná možnost srovnání může vzbudit dojem, že cena skrývá další náklady. To snižuje důvěru zákazníků v odvětví cestovního ruchu. Je třeba usilovat o to, aby se situace zlepšila, zvýšila se spokojenost cestujících a transparentnost našeho odvětví.

Nejjednodušší až nejsložitější porovnání nabídek

Oděvy

Restaurace

Elektronika

Cestování

Pojištění vozidla

Hypotéky

MÓDA DOKAZUJE, ŽE JEDNA VELIKOST NESEDÍ VŠEM

Lidé mají pocit, že cestovní ruch nedostatečně využívá informace o jejich preferencích a neposílá jim personalizované nabídky založené na historii jejich rezervací.

Někteří prodejci dokáží své zákazníky velmi dobře poznat a upravit své reklamy tak, aby byly přizpůsobeny individuálním preferencím, nákupní historii a osobnímu stylu. Velké módní značky jako Shein, Zara nebo ASOS používají hyperpersonalizaci, aby oslovily zákazníky na míru. Bohužel, cestovní ruch tuto úroveň personalizace neposkytuje.

Móda je o několik sezón napřed před cestováním, pokud jde o zapamatování preferencí a personalizaci.

45 %

37 %

Oděvy

Cestování

DIGITÁLNÍ CESTOVNÍ ZÁŽITEK POTŘEBUJE AKTUALIZACI

Jiná odvětví předstihla cestovní ruch v jednoduchosti a inovacích. Očekávání zákazníků se změnila a jsou den ode dne náročnější. Cestovní ruch se však v tom, jak lidé vnímají jeho inovace, dostal dokonce do skluzu za bankovnictví. Ano, dokonce méně inovativní než bankovnictví.

Zákazníci jsou často ochotni snášet špatné maloobchodní zkušenosti, protože se těší na dovolenou. Toto je však riskantní situace pro cestovní průmysl. Stačí, aby se v cestovním ruchu objevil jeden disruptor, který by pro toto odvětví představoval skutečnou hrozbu. Můžeme se poučit z toho, jak bankovnictví a finanční sektor musely reagovat na nové konkurenty, jako jsou Revolut a Venmo.

Odvětví seřazená podle nejinovativnějších digitálních zkušeností

Oděvy

Finance

Restaurace

Cestování

Elektronika

Pojištění vozidla

41%

36%

35%

34%

32%

20%

DIGITÁLNÍ CESTOVNÍ ZÁŽITEK
POTŘEBUJE AKTUALIZACI

Jiná odvětví předstihla cestovní ruch v jednoduchosti a inovacích. Očekávání zákazníků se změnila a jsou den ode dne náročnější. Cestovní ruch se však v tom, jak lidé vnímají jeho inovace, dostal dokonce do skluzu za bankovnictví. Ano, dokonce méně inovativní než bankovnictví.

Zákazníci jsou často ochotni snášet špatné maloobchodní zkušenosti, protože se těší na dovolenou. Toto je však riskantní situace pro cestovní průmysl. Stačí, aby se v cestovním ruchu objevil jeden disruptor, který by pro toto odvětví představoval skutečnou hrozbu. Můžeme se poučit z toho, jak bankovnictví a finanční sektor musely reagovat na nové konkurenty, jako jsou Revolut a Venmo.

87%.png

VĚŘÍ, ŽE REZERVACE SLUŽEBNÍCH CEST BY MĚLA BÝT* STEJNĚ SNADNÁ JAKO REZERVACE DOVOLENÉ.

(*Důraz je kladen na slovo "mělo by být". 42 % respondentů tvrdí, že je to ve skutečnosti obtížnější)

POUZE AGENTURY MOHOU NAPRAVIT MALOOBCHODNÍ PRODEJ

Maloobchodní prodej v cestovním ruchu potřebuje modernizaci, ale kdo ji provede? Náš názor je následující: cestovní kanceláře jsou jedinými hráči na trhu, kteří jsou skutečně schopni zajistit moderní maloobchodní standardy, na nichž prosperují ostatní odvětví. A zde je důvod.

POHODLÍ JE KLÍČOVÉ

Lidé chtějí nakupovat na jednom místě, kde mohou pro svou cestu najednou vyhledávat a rezervovat vše najednou. Proto mají cestovní kanceláře ideální předpoklady stát se hnací silou inovací v našem odvětví a skutečně moderními prodejci cestovních služeb.

45 % respondentů by dalo přednost možnosti rezervovat celou cestu na jedné webové stránce, která by jim nabídla výběr leteckých společností, hotelů, autopůjčoven a doplňkových služeb. Zejména nejmladší generace cestovatelů, tedy 50 % zástupců generace Z, by upřednostnila možnost rezervace celé cesty na jednom místě.

45%.png

LIDÍ BY PREFEROVALO MOŽNOST REZERVACE LETENEK, HOTELŮ, PRONÁJMU AUTA A DALŠÍCH SLUŽEB NA JEDNÉ WEBOVÉ STRÁNCE.

VÝBĚR PŘEDČÍ CENU

Zákazníci nechtějí jen tu nejlevnější variantu. Chtějí vidět všechny možnosti, které jsou k dispozici. A pravdou je, že pouze cestovní kanceláře mají tak široký výběr, aby mohly skutečně nabídnout komplexní maloobchodní služby. Dokáží poskytnout více možností než jakákoli webová stránka letecké společnosti nebo hotelu.

13%.png

POUZE 13 % BY SI ZVOLILO NEJLEVNEJŠÍ MOŽNOST, I KDYBY TO OMEZOVALO JEJICH VÝBĚR.

PŘIPRAVENY PRO MALOOBCHODNÍ PRODEJ

Cestovní kanceláře si uvědomují svou jedinečnou hodnotu v oblasti maloobchodního prodeje a jsou připraveny modernizovat způsob, jakým prodávají.

81%.png

PODPORUJE MODERNÍ DIGITÁLNÍ MALOOBCHODNÍ PRODEJ, ABY SE ZLEPŠILA ZÁKAZNICKÁ ZKUŠENOST.

TŘI STAVEBNÍ KAMENY MODERNÍHO MALOOBCHODNÍHO PRODEJE

ŠIRŠÍ VÝBĚR

MODERNIZOVANÝ MERCHANDISING

ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA

Cestující se obávají, že by mohli přehlédnout některé nabídky, a chtějí mít široký výběr možností. Klíčem k vybudování důvěry je poskytovat takovou šíři obsahu, která zahrnuje nejen nejlevnější, ale i ty nejlepší, nejvhodnější a nejpohodlnější tarify, které si lidé skutečně vyberou, a to vše na jednom místě. Ve světě maloobchodního prodeje v cestovním ruchu je výběr zásadní.

Rychlé, snadné a transparentní přiřazení správného produktu správnému spotřebiteli vyžaduje přepracování designu prodeje. Cestovní ruch musí projít procesem zdokonalení každé obrazovky, aby mohl získat dodatečný zisk, a měl by prodávat v optimálním čase pomocí rezervačních nástrojů, které jsou jednodušší než standardní nepřehledné formuláře a tabulky.

Nejúspěšnější prodejci se zaměřují na to, co spotřebitelé skutečně chtějí, a nejen na to, co je pro ně samotné výhodné. Cestování má schopnost vyvolat emocionální vzrušení prostřednictvím vizuálních prvků, jako jsou rodinná shledání, osobní setkání s přáteli nebo relaxace u bazénu s oblíbeným nápojem.

Opakovaný obchod je do velké míry závislý na spokojenosti zákazníků. Bohužel cestovní značky se často soustředí pouze na jednu fázi cesty, namísto toho, aby poskytovaly podporu a služby po celou dobu cesty. To znamená, že se ztrácí příležitosti ke zlepšení celkového zážitku z cestování, ať už jde o přípravu před cestou, samotnou cestu, nebo návrat z ní.

Nejde jen o spoléhání se na věrnostní programy založené na bodech. Důležité je najít způsoby, jak navázat osobní vztah s klienty, inspirovat je a udělat na ně dojem. Optimalizace a automatizace prostřednictvím samoobslužných řešení, dat a znalostí mohou snížit náklady a zároveň zlepšit zákaznický zážitek. Klíčové je najít rovnováhu mezi snížením nákladů a zlepšením zákaznického zážitku, aniž by byl jeden z těchto aspektů obětován.

ODMĚNA ZA MALOOBCHODNÍ PRODEJ

Měřítkem úspěšného moderního maloobchodu je skutečná loajalita a opakované nákupy. Obnovení srozumitelnosti, důvěry a zábavy při nakupování v cestovním ruchu může zvýšit veřejnou důvěru a zlepšit vnímání cestovního ruchu ve srovnání s jinými odvětvími.

Ať už se zaměřujeme na vylepšení obsahu, modernizaci nabídky nebo lepší orientaci na zákazníka, musíme se soustředit na poskytování hodnoty po celou dobu cesty zákazníka. To je klíč k posílení vztahů se zákazníky a překonání cyklu neustálého získávání nových klientů, což je výzva pro celý cestovní ruch.

Toto odvětví bylo kdysi v maloobchodu průkopníkem, protože letenky byly prvním produktem prodávaným online. Cestovní ruch má potenciál stát se znovu průkopníkem, ale musí se inspirovat moderními obchodními praktikami z jiných odvětví. Je důležité prodávat zákazníkům tak, jak si přejí a očekávají.

Maloobchodní prodej v jiných odvětvích se neustále vyvíjí. Pokud se cestovní kanceláře nepřizpůsobí, zůstanou pozadu. Nabízíme produkt, který lidé chtějí, což představuje jedinečnou příležitost. Je čas jít novou cestou a prodávat správným způsobem.

Child-With-Ice-Cream-Cone-Scaled.jpg

METODIKA

Tento průzkum byl uskutečněn ve spolupráci se společností Toluna Corporate Insights s cílem zjistit, jak si cestující představují jednoduchost nakupování v cestovním ruchu ve srovnání s jinými odvětvími. Dotazovali jsme se více než 2 000 lidí z různých demografických skupin v sedmi různých zemích, včetně USA, Velké Británie, Austrálie, Hongkongu, Indie, Singapuru a Spojených arabských emirátů.

Sentiment cestovních kanceláří byl také zkoumán prostřednictvím portálu Customer Voice společnosti Travelport.

Informace o obnově cestovního ruchu a předpovědi pocházejí z údajů MIDT.

Hodnocení aplikací, které jsme použili v této zprávě, pochází z aplikací různých cestovních značek dostupných v App Store pro iOS, přičemž byla pro zachování anonymity značek anonymizována.

bottom of page